Fisksoppa

Har idag gjort den soppa som min svärmor bruka bjuda oss på när hon själv lagade mat. Hon är idag 89 år gammal och är inte så frisk, så idag lagar hon ingen mat utan det är min svärfar som oxå är 89år som står för all matlagning i deras lilla familj. Han är suverän, han lagar god mat och bakar bullar till hela släkten. Varje gång han har bakat så skickar han med ett par bullpåsar. Så det är länge sedan jag själv bakade bullar. 
Har idag gjort den soppa som min svärmor bruka bjuda oss på när hon själv lagade mat. Hon är idag 89 år gammal och är inte så frisk, så idag lagar hon ingen mat utan det är min svärfar som oxå är 89år som står för all matlagning i deras lilla familj. Han är suverän, han lagar god mat och bakar bullar till hela släkten. Varje gång han har bakat så skickar han med ett par bullpåsar. Så det är länge sedan jag själv bakade bullar.

Här är receptet på fisksoppan:

ca. 800 gr Röding eller lax
1 liter vatten
2 buljongtärningar
3 grovt rivna morötter
1 strimlad purjolök
1 msk smör
2 msk mjöl
2 dl grädde
dill/ persilja
salt/peppar

Skär den benfria fisken i kuber ca 2 cm.

Smält smöret, lägg i grönsakerna, rör i mjölet, späd med buljongen.

Låt soppan sjuda några minuter.

Lägg i fisken, låt soppa sjuda upp. Ställ panna på sida och låt fisken bli varm
Krydda soppan och häll i grädden

Värm gärna soppan så den är riktigt varm när den ska soppan serveras. OBS! Koka inte då blir fisken torr.

Hoppas svärmors soppa smakar gott !!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0